Kontorshotell i Stockholm city – Fördelar och nackdelar

Är det dags att hitta nya kontorslokaler i Stockholm city? På marknaden för kontorslokaler är det hård konkurrens och som en konsekvens och följd av detta har kontorshotell blivit allt mer vanligt. Här listar vi några för- och nackdelar med att hyra en kontorsplats på ett kontorshotell i Stockholm city.

Kontorshotell i Stockholm city – Fördelar

  • Flexibel hyra. De allra flesta som hyr kontorsplatser erbjuder förmånliga avtal med kort uppsägningstid. Skulle ni trivas på adressen och vill hyra kontorsplats under en längre period är det inte omöjligt att förhandla er till ett rabatterat pris. Det kan jämföras med att många hyresavtal i Stockholm city sträcker sig över flera år.
  • Utöka ert nätverket och knyt nya kontakter. På ett kontorshotell sitter ofta många olika typer av företag, med rätt miljö så finns det stor potential att bredda nätverket och knyta viktiga kontakter för framtida samarbeten.

    Det är även en plats att dela med sig av sin kunskap och ta del av andras på. För många nystartade företag kan det vara ett sätt att hitta sina första kunder, samarbetspartners och kanske till och med en investerare.

  • Kort startsträcka. Hyr ni en kontorsplats på det här sättet slipper ni binda upp kapital på kontorsmöbler, renoveringar och andra inventarier så som skrivmaskiner och kaffeapparater. På ett kontorshotell i Stockholm city finns även all service redan på plats, det kan till exempel vara en reception och tillgång till internet.

Och nackdelar…

  • Det dyrare alternativet. Även om företaget slipper binda upp kapital så kan ett kontorshotell i Stockholm city ändå vara det dyrare alternativet i längden. Jämför kostnaderna mellan att hyra en kontorsplats eller ha en egen där du själv bestämmer vilka saker som du behöver till kontoret och vad de kan tänkas kosta. Jämfört med att jobba hemifrån är såklart alternativet att hyra en kontorsplats betydligt dyrare.
  • Kan du koncentrera dig? Är du egenföretagare med en mindre budget är det vanligt att börja hyra in sig på ett kontorshotell. Rannsaka dig själv och fundera över hur effektivt du kan jobba i en miljö som många kan vara stimmig och fylld av rörelse.
  • Kan vara svårare att bygga en egen företagskultur. Är ni några anställda inom företaget och vill forma er egen företagskultur så kan det faktiskt vara svårare att göra det i en miljö där flera andra företag också sitter. Det är oundvikligt att inte påverkas av de andra företagen då alla har olika värdegrunder och jobbar så tätt inpå varandra. Ett alternativ kan däremot vara att samarbeta med liknande företag. I Stockholm city finns ett par sådana ”företagshubar”.

Säkerställ kundens digitala identitet med Zignsec.com

Säkerställ kundens digitala identitet med Zignsec.com

Zignesec är ett av Sveriges mest omtalade företag inom reg-tech. Dess emission (2019) blev mer än 7 gånger övertecknad och omsättningen har ökat kraftigt under de senaste åren. På företagets webbplats, Zignsec.com, presenteras dess tjänster – som främst handlar om att säkerställa personers digitala identiteter.

Hur ska en bank, ett spelbolag eller en E-handel veta att personen som vill använda dessa tjänster verkligen är den som personen utger sig för att vara? En lösning är att Bank-ID används för att verifiera identiteten men även denna lösning har sina tydliga säkerhetsbrister – något som utnyttjats av flera bedragare.

I Sverige fyller Bank-ID en stor roll vid verifiering av digitala identiteter – i andra länder är utbudet av dessa tjänster betydligt färre. Det är här som Zignsec vill fylla en viktig funktion. På Zignsec.com presenterar de sin tjänst med att vara en ”Global Identity Service Plattform”.

Fritt översatt från Zignsec.com

Zignsec.com har enbart engelsk presentation av företaget. Fritt översatt presenteras de på följande sätt:

Företaget vill vara:

…din globala partner för ”digital onboardning” och ID-verifiering.

Plattformen interagerar med lokala öppna register och är anpassad för olika nationella krav vilket gör att verifiering kan ske var som helst, när som helst – och direkt.

Från registrering till ID-verifiering

En kund registrerar sig på för att använda en finansiell service online. Detta företag har krav på KYC samt säkerhetssystem som säkerställer att det alltid är rätt person som försöker logga in på tjänsten.

Företaget använder sig av tjänster från tredjepart för att underlätta användarvänlighet och öka säkerheten. Beroende på nivå av säkerhet som önskas kopplas olika tjänster på.

  • API

Med hjälp av API kan information hämtas från en mängd olika register. Det kan exempelvis vara register över bostadsadress. Genom att kontrollera detta via register blir det både säkrare och enklare än om personen själv ska ladda upp dokument så som adressregister eller fakturor.

  • ID-verifiering

Personen kan ta kort på sitt körkort, ID-kort eller pass och på detta sätt verifiera vem man är.

  • 2FA

Allt fler tjänster online använder sig av 2FA. Det betyder att två olika verifieringsmetoder måste användas för inloggning på en webbplats eller för att använda en specifik tjänst. Många gånger kan kunden själv välja vilka två som önskas. Utöver lösenord kan det exempelvis vara SMS-verifiering, Mail-verifiering eller QR-scanning med mobilen.

Detta är enbart en del av det utbud som erbjuds av företaget. Läs vidare på https://zignsec.com/

Assistansförmedling

En assistansförmedling är en organisation som ska hjälpa folk att hitta rätt personlig assistent. Förmedlingen har en personalpool med assistenter. När väl ansökan om assistans kommer in till förmedlingen så utförs en liten undersökning och assistansförmedlingen väljer ett antal assistenter som de tror skulle fungerar bra ihop med kunden. Efter att tillgänglighet har kontrollerats så påbörjas en intervjuprocess. Här matchas kunderna ihop med de olika assistenterna efter behov, krav och erfarenhet.

Viktigt att känna sig bekväm med sin assistansförmedling

Att välja en personlig assistent är inget enkelt val. Denna person kommer vara en stor del av kundens liv framöver. Kommer att hjälpa till med allt från fritidsaktiviteter och hushållssysslor till hygien. Det är därför det är väldigt viktigt att valet blir korrekt. Den personliga assistenten är till för att underlätta livet och göra det så bekvämt och normalt som möjligt. Hela syftet bakom personlig assistans är att alla ska kunna leva på lika villkor. Skulle det uppstå något som gör att kunden inte längre känner sig bekväm med sin personliga assistent så går det att kontakta förmedlingen och begära ett byte. Kunden har alltid rätt till att välja sina egna assistenter. Vid tillfällen går det även att byta till en helt annan assistansförmedling om så önskas.

Utvärdering av hemmet

Assistansförmedlingen kan behöva göra en utvärdering av hemmet. När det ansöks om personlig assistans så skickas det ut en biståndshandläggare till hemmet från kommunen för att utvärdera behoven. Eftersom hemmet blir den nya arbetsplatsen för den personliga assistenten så kan det vara så att det behövs göras några små förbättringar eller förändringar för att det ska underlätta arbetet men då också underlätta för kunden. Allt för att försöka uppnå så bra service som möjligt.

Det kan vara allt från att installera tvätt/ diskmaskiner, bygga ramp till rullstolsburna eller byta ut sängen så den blir höj och sänkbar till exempel. Dessa justeringar kan vara helt avgörande för att kunna ge den hjälp som krävs. Viktigt att komma ihåg att ta hela processen genom försäkringskassan. Eftersom tjänsterna inte är något som kunden ska betala själv. Har assistansen blivit beviljad så står försäkringskassan för hela kostnaden.

Byggnadsställningar i Uddevalla – en lönsam nisch?

Byggnadsställningar i Uddevalla - en lönsam nisch?

Är det lönsamt att bedriva uthyrning av byggnadsställningar i Uddevalla? Det är en relativt liten stad, men samtidigt i en relativt tätbefolkad del av landet. Det här kan skapa förutsättningar för att uddevallabor och boende i området runt omkring kan söka sig till staden när de behöver byggnadsställningar.

I kommunen i Västsverige bor det omkring 56 000 invånare, och säkerligen är det främst dessa invånare som utgör kundunderlaget för ställningsuthyrarna i området. I den här texten tittar vi på de verksamma bolagen i Uddevalla och om det lönar sig att syssla med byggnadsställningar.

Bolagen kommer inte att vara helt jämförbara, eftersom verksamheten kan variera något. Syftet är endast att ge en indikation, eller fingervisning, kring hur det går för firmorna. Inga företagsnamn kommer att nämnas.

Firma nummer ett som hyr ut byggnadsställningar i Uddevalla

  • 220 miljoner i omsättning
  • Ca 100 ansällda

Att döma av namnet är den här firmans huvudverksamhet just byggnadsställningar. Det är ett aktiebolag som omsätter relativt stora summor – nästan 220 miljoner kronor under 2019. Vinsten låg på 36 miljoner kronor.

Såväl vinst som omsättning är en rejäl ökning sedan tidigare år. Bottenåret de senaste fem åren var 2016, då de omsatte omkring 100 miljoner kronor och gjorde en vinst på strax under åtta miljoner kronor.

De är ett ganska stort företag, med över 100 anställda. Nettoomsättningen per anställd var nästan två miljoner kronor under 2019.

Firma nummer två

  • 6 miljoner i omsättning
  • Ca 5 anställda

Den andra firman vi tittar på är mindre. Under 2018 omsatte de en bit under sex miljoner kronor och gjorde en vinst på 137 000 kronor. Det här är en klar förbättring sedan året innan, då man omsatte omkring fem miljoner och gjorde en förlust på ungefär en kvarts miljon.

Rekordåret de senaste fem åren var 2015, då de omsatte strax under sex miljoner kronor och gjorde en vinst på över miljonen. Vinstmarginalen på tre och en halv procent är bra mycket lägre än den första firman som arbetar med byggnadsställningar i Uddevalla, som hade en marginal på över 17 procent. Givetvis varierar detta dock mellan olika år.

Den här firman har fem anställda och omsätter ungefär 1,1 miljoner per anställd, betydligt lägre än den första firman. Samtidigt är det ingen ovanlig siffra, och många skulle nog anse att det är en bra siffra per anställd.

 

Installerar solceller i Sundsvall, Härnösand och Kramfors

Att installera solceller på taket eller väggen blir allt vanligare. För många är det de ekonomiska fördelarna som är avgörande men även miljöperspektivet väger tungt.

Målet – Enkel installation av solceller

Det ska vara enkelt att skaffa samt installera solceller. Det anser Spiratek och har därför byggt upp sin verksamhet med helhetslösningar utifrån flera olika perspektiv. Upplevs det enkelt från kunden är steget inte långt från tanke till handling.

Installerar solceller i Kramfors till Sundsvall

Utifrån att en solcellsinstallation kan vara relativt stor har företaget ett stort leveransområde. På hemsidan nämns att de har sitt kontor i Härnösand men att de är aktiva i hela Västernorrlands län. Bland annat har de installerat solceller i Timrå, Ullånger, Kramfors och Härnösand.

Produkter och tjänster

Spiratek anger att deras huvudprodukt är att leverera ”helhetslösning”. Istället för att enbart sälja solceller eller erbjuda installation har de som mål att kunna möta samtliga kunders behov genom att ha ett brett utbud av produkter och tjänster. Dessutom tar de ansvar för hela processen med allt från installation till genomgång av enheten.

  • Solceller
    Solceller är företagets nyckelprodukt. Dessa kan installeras på taket eller på en vägg. Det viktiga är att det är så mycket sol som möjligt på den plats där de placeras. Solens energi omvandlas till likström.

  • Växelriktare
    En växelriktare behöver installeras för att likströmmen ska växlas över till växelström. Detta för att passa behoven i bostadshus.

  • Montagematerial
    Vid beställning från företaget ingår både installation och de tillbehör som behövs. Det finns flera olika fästanordningar som kan användas. Vilka som ska användas beror på var solcellerna ska monteras samt underliggande material så som tegel, plåt och så vidare. För att öka hållbarheten läggs kablaget i montageskenor och aluminium eller rostfritt stål används för montage.

  • Övervakning
    För enkel övervakning finns en smidig app. Detta förutsätter självklart att det finns internet tillgängligt i bostaden. Därmed kan installationen kopplas in via Wifi och sända relevant information till appen.

Olika tillval

Det går att lägga till vissa tillval till installationen. Det är exempelvis:

  • Elbilsladdare
  • Batterilagring
  • Montering på stativ på marken

Det vanligaste är att solceller monteras på taket men det finns alltså ett par andra alternativ.

Penna med logga

Att få maximal och optimal exponering för ett företag kan vara väldigt viktigt. Men alla företag har varken råd eller möjlighet till dyra och långa kampanjer. Att sätta loggan på en penna är ett billigt och väldigt användbart sett att få exponering för företaget. En penna med logga är ett typexempel på en ”giva-away” där man följer med en potentiell kund ”i fickan”. Den ger dig fördelen att exponera ditt varumärke och logga flera gånger om till denna person.

Pennan har funnits i över 5000 år. Ja, inte likadana pennor som idag men om vi räknar in kritor och streck i grottor så är man definitivt inte fel ute med den informationen. Statistik visar också att en penna byter ägare i genomsnitt 6-7 gånger under sin livstid. 79 % av alla tillfrågade brukar acceptera och ta emot när det erbjuds en gratis penna. Med andra ord är det ett både väldigt nyttigt och välanvänt redskap för ett företag som vill sätta sin logga på något för att ge loggan exponering.

Vilka material kommer pennorna i

Vilket material som är bäst är naturligtvis upp till varje enskilt bolag. Pennorna kan tillverkas i olika typer av plast eller trä. Återvunnen plast, bioplast, återvunnet papper, bambu, naturkrok eller en mix av flera olika material är några av alternativen. Utseendet på pennan går givetvis också att förfina enligt varje företags önskemål. Idag använder många pennan som redskap till skärmen på paddan eller telefonen och den så kallade touch-funktionen finns det gott om.

En penna med logga kan dessutom färdas över målgrupper och andra hinder på ett enkelt sätt eftersom alla mellan varven behöver en penna. Till skillnad från reklam och annonser riktade under vissa tv-program eller Instagram, Facebook och Twitter-flöden så finns inte samma behov av att hitta en algoritm som gör att den dyker upp i vissa sökningar eller dylikt. En kvarglömd penna i väntrum kan vara starten på en ny affär.

Fördelar med en penna med logga

  • Potentiella kunder kan bli påminda om företaget av en slump
  • Företaget exponeras ständigt och bygger igenkänning hos användare
  • En reklamkampanj ”utan slut”
  • Statistik visar att människor gärna plockar på sig en gratis-penna

Snabb hantering för logistikverksamhet

Med Danx och WooCommerce ges logistikföretag en bättre möjlighet att skapa en bättre och tydligare hantering och strukturering i samband med orderhanteringen. Istället för att samla de ordrar i olika system och i varierad hantering. Danx integreras i Word Press och med ett plugin som kopplas skapas automatiska fraktsedlar i Unifaun direkt när webbshopen noterar att en order har skapats. På så sätt blir hela hanteringskedjan mycket enklare att se över.

Varför använda Danx och WooCommerce

  • Hela logistikflödet koncentreras till ett och samma ställe
  • Via appen går det enkelt att följa och spåra ordrar
  • Tidseffektivt, sparar in tid på onödigt letande
  • Pluginet och koderna är kompatibla i Word Press
  • Pluginet är programmerat att skapa automatiska fraktsedlar i Unifaun

För att kunna använda tjänsten behöver först en installation av pluginet ske. Utförligare instruktion kring detta finns givetvis att få i samband med att tjänsten köps men i korta drag går det ut på att man går in i WordPress-katalogen via sitt inlogg och där söker efter Woo Pacsoft Unifaun. Därefter laddar man ner den och fyller i sina login-uppgifter som tilldelats i samband med den ursprungliga registreringen i Unifaun. Med denna inloggning ska en API-nyckel som kunden tilldelats i samband med beställningen användas och via den kan all data synka direkt till Unifaun i samband med varje beställd order.

Danx ger heltäckande information

För att komma igång med WooCommerce behövs en webbshop som är kopplad dit och det krävs att den är i PHP-version 5.6 eller senare. Till denna måste en cURL-modul ingå. Själva installationen och integreringen går att få hjälp med liksom det självklart finns kundsupport i olika prisklasser.

Men meningen med produkten är att den ska vara så pass heltäckande att kundens hela flöde i orderkedjan ska kunna följas utan extern inblandning. Det går att tagga ordrar och få upp exakt information om vad de befinner sig, utställande datum, namn på personer involverade i kedjan såsom beställare och mottagare samt beräknad ankomst. Det finns i själva appen tydliga menyval där man kan skala upp eller ner i informationen beroende på om man vill ha mycket eller lite på displayen på samma gång. På så sätt blir hela hanteringskedjan mycket enklare att se över

Laga iPhone

Laga iPhone

Alla som äger en iPhone har troligtvis någon gång varit med om att man råkat tappa telefonen i marken. Ofta hinner det gå ett par hoppfulla sekunder innan man tittar ner och inser att skärmen har gått i tusen bitar. Om man har sådan otur så har man generellt tre stycken alternativ:

  • Laga iPhone
  • Köpa ny iPhone
  • Leva med en trasig skärm om den fortfarande fungerar någorlunda

Köpa ny, behålla eller laga iPhone 

Att köpa en helt sprillans ny iPhone, framför allt om det bara är skärmen som är trasig, är dumt både från ett ekonomiskt och från ett ekologiskt perspektiv. Att producera en iPhone kräver en mängd olika råvaror och resurser, några av vilka bland annat är källa till många väpnade konflikter och som det dessutom råder en stor brist på. Att köpa en ny telefon är därför något man bör göra så sällan som möjligt, och definitivt inte när det bara är en mindre och begränsad del av iPhone som är trasig. Dessutom kan man spara in en hel del pengar på att inte köpa en ny iPhone stup i kvarten. 

Att istället behålla sin trasiga iPhone kanske kan verka som en bra idé i början, men snart inser många frustrationen med att ha en trasig skärm. En skärm med sprickor i är ofta svårare att navigera och man går ofta runt och är orolig för att den ska gå i sönder ännu mer. Det bästa alternativet brukar därför vara, så länge inte iPhone har en mängd olika svåra skador, att laga iPhone. 

Skicka iPhone på lagning eller laga den själv 

När skärmen, eller något annat inte alltför komplicerat, går sönder på ens iPhone så kan man antingen välja att laga den själv eller skicka iväg telefonen på lagning. Den viktigaste parametern här är hur pass teknisk och händig man är. Med hjälp av en tekniskt lagd vän eller en instruktionsvideo på youtube så behöver det faktiskt inte vara särskilt svårt eller komplicerat att laga en iPhone. Det första man behöver göra om man väljer det alternativet är att beställa hem de reservdelar som krävs för lagningen. Då kan man antingen välja att spendera lite mer pengar och köpa högkvalitativa originaldelar från Apple direkt, eller köpa billigare delar från till exempel Kina. Oavsett vilka delar man behöver så brukar man hitta dem snabbt och lätt på internet. 

Tjäna pengar till klassen: Sälja ljus

Tjäna pengar till klassen: Sälja ljus

Det finns en mängd olika produkter att sälja för klasser som ska spara pengar till en gemensam klassresa. Vad finns det för fördelar och nackdelar med att tjäna pengar till klassen genom att sälja ljus?
Fördelar
Hög marginal
Ett företag som hjälper skolor att tjäna pengar till klassen är Kirratochklart. Eleverna får sälja doftljus och herrgårdsljus med en 50 % marginal. Säljs ljuset för 100 kr innebär det alltså att klassen får 50 kr till sin gemensamma kassa.
I jämförelse med många andra produkter är det hög marginal – utan att kunden anser det bli dyrt. Detta inte minst eftersom doftljus och exklusiva ljus är unika och svåra att jämföra gällande priser och kvalité.

Konsumtions- och presentartikel

Ska ni tjäna pengar till klassen med hjälp av konsumtionsvaror, presentartiklar – eller bägge? Ljus kan säljas in som en trevlig presentartikel. Något att ta med sig till sin partner, till vännerna eller i julklapp till mormor. Men de kan även säljas in som konsumtionsvara inför påsk, jul och mysiga höstkvällar.

Lång hållbarhet

Godis, korvar och ostar har begränsad hållbarhet. Men att sälja ljus innebär att ni kan tjäna pengar till klassen med långsiktighet. Det gör inget om ett litet lager köps in förutsatt att försäljning är tänkt att fortgå under ett par månader. Som med andra produkter kan även ljusen skickas tillbaka om de inte blir sålda.
Nackdelar
Svårt för de minsta
Att tjäna pengar till klassen ska vara enkelt, oavsett vilken ålder det är på eleverna som säljer sakerna. Säljs ljus kan det uppstå en del produktfrågor från kunderna. Är det barn i de yngre årskurserna kan då enklare produkter vara bättre.

Tjäna pengar till klassen – Andra produkter

• Godis
Godis är relativt lätt att sälja och inte minst med ”dörrknackning” på fredagar och lördagar. Däremot kan priset upplevas högt då många jämför priset med vad det kostar i matvarubutiken.
• Strumpor
Alla behöver strumpor. Det kanske inte är vad som enklast säljs genom att gå och knacka dörr hos grannarna utan lättare till föräldrar inom en fotbollsförening eller på en arbetsplats.
• Kakor
Kakor är bland det enklaste att sälja in på arbetsplatser. Ställ fram en burk med kakor i fikarummet och ett swish-nummer eller skål för pengar. Se till att ha någon som jobbar på platsen säger till när kakorna tar slut och påfyllning behöver ske.

Läs mer på https://www.kirratochklart.se/

Kösystem

Kösystem

Oavsett om man är på apoteket, i matbutiken, på flygplatsen, på Systembolaget eller på sjukhuset så föredrar de allra flesta ett enkelt, tydligt sätt att organisera väntandet på. Ett logiskt kösystem är A och O för att de som väntar inte ska antingen tappa tålamodet och gå, eller börja bråka med dem andra som också väntar om vem som faktiskt var först på tur. Precis som inom många andra sektorer finns det numera också så kallade smarta kösystem, där man köar genom en app för iPhone och Android. Anledningar till att övergå till ett smart kösystem:
– Det effektiviserar både för kunden och för butiken
– Det kan hjälpa till att spara pengar
– Det är flexibelt

Fördelar med smarta kösystem

Att gå över från ett traditionellt kösystem till ett smart kösystem har flera olika fördelar. Då måste inte varje kund ta en fysisk kölapp och vänta i lokalen för att vara säker på att inte råka missa sin tur. Den allra första fördelen är att smarta kösystem generellt sett genererar nöjdare och gladare kunder. Att ha sin köplats direkt i mobilen innebär att man kan följa kötiden från en annan plats och istället hinna med andra ärenden medan man väntar på sin tur. På så sätt känner många kunder ofta att kötiden går snabbare. Därtill så kan ett smart och digitalt kösystem hjälpa till att spara pengar. Det sker genom att det digitala kösystemet tillåter användaren, till exempel butiksägaren, att följa butikens statistik både i realtid och i efterhand. Det innebär till exempel att man kan se och beräkna under vilka timmar som man behöver extra bemanning och under vilka timmar som det behövs mindre personal. Med hjälp av statistiken kan man också göra andra förbättringar som att exempelvis effektivisera flödet av kunderna i butiken. En annan positiv faktor som hjälper till att dra ner på kostnaderna med det digitala kösystemet är att man inte längre behöver köpa in något dyrt kölappspapper!

En smart lösning

Eftersom att det smarta kösystemet är digitalt så innebär det också att användaren ges mycket mer flexibilitet än när man använder ett traditionellt, statiskt kösystem. Det smarta kösystemet gör det nämligen möjligt att skräddarsy funktionerna och layouten direkt varje användares specifika behov. Det går till exempel att ändra antalet kassor och innehållet kan både skalas ner och skalas upp allteftersom att verksamheten förändras.