Kösystem

Oavsett om man är på apoteket, i matbutiken, på flygplatsen, på Systembolaget eller på sjukhuset så föredrar de allra flesta ett enkelt, tydligt sätt att organisera väntandet på. Ett logiskt kösystem är A och O för att de som väntar inte ska antingen tappa tålamodet och gå, eller börja bråka med dem andra som också väntar om vem som faktiskt var först på tur. Precis som inom många andra sektorer finns det numera också så kallade smarta kösystem, där man köar genom en app för iPhone och Android. Anledningar till att övergå till ett smart kösystem:
– Det effektiviserar både för kunden och för butiken
– Det kan hjälpa till att spara pengar
– Det är flexibelt

Fördelar med smarta kösystem

Att gå över från ett traditionellt kösystem till ett smart kösystem har flera olika fördelar. Då måste inte varje kund ta en fysisk kölapp och vänta i lokalen för att vara säker på att inte råka missa sin tur. Den allra första fördelen är att smarta kösystem generellt sett genererar nöjdare och gladare kunder. Att ha sin köplats direkt i mobilen innebär att man kan följa kötiden från en annan plats och istället hinna med andra ärenden medan man väntar på sin tur. På så sätt känner många kunder ofta att kötiden går snabbare. Därtill så kan ett smart och digitalt kösystem hjälpa till att spara pengar. Det sker genom att det digitala kösystemet tillåter användaren, till exempel butiksägaren, att följa butikens statistik både i realtid och i efterhand. Det innebär till exempel att man kan se och beräkna under vilka timmar som man behöver extra bemanning och under vilka timmar som det behövs mindre personal. Med hjälp av statistiken kan man också göra andra förbättringar som att exempelvis effektivisera flödet av kunderna i butiken. En annan positiv faktor som hjälper till att dra ner på kostnaderna med det digitala kösystemet är att man inte längre behöver köpa in något dyrt kölappspapper!

En smart lösning

Eftersom att det smarta kösystemet är digitalt så innebär det också att användaren ges mycket mer flexibilitet än när man använder ett traditionellt, statiskt kösystem. Det smarta kösystemet gör det nämligen möjligt att skräddarsy funktionerna och layouten direkt varje användares specifika behov. Det går till exempel att ändra antalet kassor och innehållet kan både skalas ner och skalas upp allteftersom att verksamheten förändras.