Assistansförmedling

En assistansförmedling är en organisation som ska hjälpa folk att hitta rätt personlig assistent. Förmedlingen har en personalpool med assistenter. När väl ansökan om assistans kommer in till förmedlingen så utförs en liten undersökning och assistansförmedlingen väljer ett antal assistenter som de tror skulle fungerar bra ihop med kunden. Efter att tillgänglighet har kontrollerats så påbörjas en intervjuprocess. Här matchas kunderna ihop med de olika assistenterna efter behov, krav och erfarenhet.

Viktigt att känna sig bekväm med sin assistansförmedling

Att välja en personlig assistent är inget enkelt val. Denna person kommer vara en stor del av kundens liv framöver. Kommer att hjälpa till med allt från fritidsaktiviteter och hushållssysslor till hygien. Det är därför det är väldigt viktigt att valet blir korrekt. Den personliga assistenten är till för att underlätta livet och göra det så bekvämt och normalt som möjligt. Hela syftet bakom personlig assistans är att alla ska kunna leva på lika villkor. Skulle det uppstå något som gör att kunden inte längre känner sig bekväm med sin personliga assistent så går det att kontakta förmedlingen och begära ett byte. Kunden har alltid rätt till att välja sina egna assistenter. Vid tillfällen går det även att byta till en helt annan assistansförmedling om så önskas.

Utvärdering av hemmet

Assistansförmedlingen kan behöva göra en utvärdering av hemmet. När det ansöks om personlig assistans så skickas det ut en biståndshandläggare till hemmet från kommunen för att utvärdera behoven. Eftersom hemmet blir den nya arbetsplatsen för den personliga assistenten så kan det vara så att det behövs göras några små förbättringar eller förändringar för att det ska underlätta arbetet men då också underlätta för kunden. Allt för att försöka uppnå så bra service som möjligt.

Det kan vara allt från att installera tvätt/ diskmaskiner, bygga ramp till rullstolsburna eller byta ut sängen så den blir höj och sänkbar till exempel. Dessa justeringar kan vara helt avgörande för att kunna ge den hjälp som krävs. Viktigt att komma ihåg att ta hela processen genom försäkringskassan. Eftersom tjänsterna inte är något som kunden ska betala själv. Har assistansen blivit beviljad så står försäkringskassan för hela kostnaden.