Snabb hantering för logistikverksamhet

Med Danx och WooCommerce ges logistikföretag en bättre möjlighet att skapa en bättre och tydligare hantering och strukturering i samband med orderhanteringen. Istället för att samla de ordrar i olika system och i varierad hantering. Danx integreras i Word Press och med ett plugin som kopplas skapas automatiska fraktsedlar i Unifaun direkt när webbshopen noterar att en order har skapats. På så sätt blir hela hanteringskedjan mycket enklare att se över.

Varför använda Danx och WooCommerce

  • Hela logistikflödet koncentreras till ett och samma ställe
  • Via appen går det enkelt att följa och spåra ordrar
  • Tidseffektivt, sparar in tid på onödigt letande
  • Pluginet och koderna är kompatibla i Word Press
  • Pluginet är programmerat att skapa automatiska fraktsedlar i Unifaun

För att kunna använda tjänsten behöver först en installation av pluginet ske. Utförligare instruktion kring detta finns givetvis att få i samband med att tjänsten köps men i korta drag går det ut på att man går in i WordPress-katalogen via sitt inlogg och där söker efter Woo Pacsoft Unifaun. Därefter laddar man ner den och fyller i sina login-uppgifter som tilldelats i samband med den ursprungliga registreringen i Unifaun. Med denna inloggning ska en API-nyckel som kunden tilldelats i samband med beställningen användas och via den kan all data synka direkt till Unifaun i samband med varje beställd order.

Danx ger heltäckande information

För att komma igång med WooCommerce behövs en webbshop som är kopplad dit och det krävs att den är i PHP-version 5.6 eller senare. Till denna måste en cURL-modul ingå. Själva installationen och integreringen går att få hjälp med liksom det självklart finns kundsupport i olika prisklasser.

Men meningen med produkten är att den ska vara så pass heltäckande att kundens hela flöde i orderkedjan ska kunna följas utan extern inblandning. Det går att tagga ordrar och få upp exakt information om vad de befinner sig, utställande datum, namn på personer involverade i kedjan såsom beställare och mottagare samt beräknad ankomst. Det finns i själva appen tydliga menyval där man kan skala upp eller ner i informationen beroende på om man vill ha mycket eller lite på displayen på samma gång. På så sätt blir hela hanteringskedjan mycket enklare att se över

Laga iPhone

Laga iPhone

Alla som äger en iPhone har troligtvis någon gång varit med om att man råkat tappa telefonen i marken. Ofta hinner det gå ett par hoppfulla sekunder innan man tittar ner och inser att skärmen har gått i tusen bitar. Om man har sådan otur så har man generellt tre stycken alternativ:

  • Laga iPhone
  • Köpa ny iPhone
  • Leva med en trasig skärm om den fortfarande fungerar någorlunda

Köpa ny, behålla eller laga iPhone 

Att köpa en helt sprillans ny iPhone, framför allt om det bara är skärmen som är trasig, är dumt både från ett ekonomiskt och från ett ekologiskt perspektiv. Att producera en iPhone kräver en mängd olika råvaror och resurser, några av vilka bland annat är källa till många väpnade konflikter och som det dessutom råder en stor brist på. Att köpa en ny telefon är därför något man bör göra så sällan som möjligt, och definitivt inte när det bara är en mindre och begränsad del av iPhone som är trasig. Dessutom kan man spara in en hel del pengar på att inte köpa en ny iPhone stup i kvarten. 

Att istället behålla sin trasiga iPhone kanske kan verka som en bra idé i början, men snart inser många frustrationen med att ha en trasig skärm. En skärm med sprickor i är ofta svårare att navigera och man går ofta runt och är orolig för att den ska gå i sönder ännu mer. Det bästa alternativet brukar därför vara, så länge inte iPhone har en mängd olika svåra skador, att laga iPhone. 

Skicka iPhone på lagning eller laga den själv 

När skärmen, eller något annat inte alltför komplicerat, går sönder på ens iPhone så kan man antingen välja att laga den själv eller skicka iväg telefonen på lagning. Den viktigaste parametern här är hur pass teknisk och händig man är. Med hjälp av en tekniskt lagd vän eller en instruktionsvideo på youtube så behöver det faktiskt inte vara särskilt svårt eller komplicerat att laga en iPhone. Det första man behöver göra om man väljer det alternativet är att beställa hem de reservdelar som krävs för lagningen. Då kan man antingen välja att spendera lite mer pengar och köpa högkvalitativa originaldelar från Apple direkt, eller köpa billigare delar från till exempel Kina. Oavsett vilka delar man behöver så brukar man hitta dem snabbt och lätt på internet. 

Tjäna pengar till klassen: Sälja ljus

Tjäna pengar till klassen: Sälja ljus

Det finns en mängd olika produkter att sälja för klasser som ska spara pengar till en gemensam klassresa. Vad finns det för fördelar och nackdelar med att tjäna pengar till klassen genom att sälja ljus?
Fördelar
Hög marginal
Ett företag som hjälper skolor att tjäna pengar till klassen är Kirratochklart. Eleverna får sälja doftljus och herrgårdsljus med en 50 % marginal. Säljs ljuset för 100 kr innebär det alltså att klassen får 50 kr till sin gemensamma kassa.
I jämförelse med många andra produkter är det hög marginal – utan att kunden anser det bli dyrt. Detta inte minst eftersom doftljus och exklusiva ljus är unika och svåra att jämföra gällande priser och kvalité.

Konsumtions- och presentartikel

Ska ni tjäna pengar till klassen med hjälp av konsumtionsvaror, presentartiklar – eller bägge? Ljus kan säljas in som en trevlig presentartikel. Något att ta med sig till sin partner, till vännerna eller i julklapp till mormor. Men de kan även säljas in som konsumtionsvara inför påsk, jul och mysiga höstkvällar.

Lång hållbarhet

Godis, korvar och ostar har begränsad hållbarhet. Men att sälja ljus innebär att ni kan tjäna pengar till klassen med långsiktighet. Det gör inget om ett litet lager köps in förutsatt att försäljning är tänkt att fortgå under ett par månader. Som med andra produkter kan även ljusen skickas tillbaka om de inte blir sålda.
Nackdelar
Svårt för de minsta
Att tjäna pengar till klassen ska vara enkelt, oavsett vilken ålder det är på eleverna som säljer sakerna. Säljs ljus kan det uppstå en del produktfrågor från kunderna. Är det barn i de yngre årskurserna kan då enklare produkter vara bättre.

Tjäna pengar till klassen – Andra produkter

• Godis
Godis är relativt lätt att sälja och inte minst med ”dörrknackning” på fredagar och lördagar. Däremot kan priset upplevas högt då många jämför priset med vad det kostar i matvarubutiken.
• Strumpor
Alla behöver strumpor. Det kanske inte är vad som enklast säljs genom att gå och knacka dörr hos grannarna utan lättare till föräldrar inom en fotbollsförening eller på en arbetsplats.
• Kakor
Kakor är bland det enklaste att sälja in på arbetsplatser. Ställ fram en burk med kakor i fikarummet och ett swish-nummer eller skål för pengar. Se till att ha någon som jobbar på platsen säger till när kakorna tar slut och påfyllning behöver ske.

Läs mer på https://www.kirratochklart.se/

Kösystem

Kösystem

Oavsett om man är på apoteket, i matbutiken, på flygplatsen, på Systembolaget eller på sjukhuset så föredrar de allra flesta ett enkelt, tydligt sätt att organisera väntandet på. Ett logiskt kösystem är A och O för att de som väntar inte ska antingen tappa tålamodet och gå, eller börja bråka med dem andra som också väntar om vem som faktiskt var först på tur. Precis som inom många andra sektorer finns det numera också så kallade smarta kösystem, där man köar genom en app för iPhone och Android. Anledningar till att övergå till ett smart kösystem:
– Det effektiviserar både för kunden och för butiken
– Det kan hjälpa till att spara pengar
– Det är flexibelt

Fördelar med smarta kösystem

Att gå över från ett traditionellt kösystem till ett smart kösystem har flera olika fördelar. Då måste inte varje kund ta en fysisk kölapp och vänta i lokalen för att vara säker på att inte råka missa sin tur. Den allra första fördelen är att smarta kösystem generellt sett genererar nöjdare och gladare kunder. Att ha sin köplats direkt i mobilen innebär att man kan följa kötiden från en annan plats och istället hinna med andra ärenden medan man väntar på sin tur. På så sätt känner många kunder ofta att kötiden går snabbare. Därtill så kan ett smart och digitalt kösystem hjälpa till att spara pengar. Det sker genom att det digitala kösystemet tillåter användaren, till exempel butiksägaren, att följa butikens statistik både i realtid och i efterhand. Det innebär till exempel att man kan se och beräkna under vilka timmar som man behöver extra bemanning och under vilka timmar som det behövs mindre personal. Med hjälp av statistiken kan man också göra andra förbättringar som att exempelvis effektivisera flödet av kunderna i butiken. En annan positiv faktor som hjälper till att dra ner på kostnaderna med det digitala kösystemet är att man inte längre behöver köpa in något dyrt kölappspapper!

En smart lösning

Eftersom att det smarta kösystemet är digitalt så innebär det också att användaren ges mycket mer flexibilitet än när man använder ett traditionellt, statiskt kösystem. Det smarta kösystemet gör det nämligen möjligt att skräddarsy funktionerna och layouten direkt varje användares specifika behov. Det går till exempel att ändra antalet kassor och innehållet kan både skalas ner och skalas upp allteftersom att verksamheten förändras.

Reklamprodukter varje företag borde ha

Med reklamprodukter kan man på ett billigt, enkelt med ändå effektivt sätt stärka sitt varumärke. Det är ett populärt tillvägagångssätt bland många företagare, både stora och små, och det är lika uppskattat bland kunder och besökare. Nedan följer några tips på reklamprodukter som varje företagare borde ha!

Pennor

Pennor är sedan länge en given reklamprodukt som många företagare köper in i stora partier. Det är ett enkelt sätt att sprida reklam och dessutom är det ett relativt billigt inköp. Skicka med en penna efter avslutat möte, dela ut på mässor och evenemang och låt stå framme på kontoret så att kunder och besökare kan plocka med sig en.

Ett tips är att välja en penna med hyfsad kvalitet. Då kommer den garanterat att komma till användning och varje gång den används kommer företagets logga eller namn att synas. Effektivt!

Övriga tips vis inköp av pennor:

  • Köp olika modeller – blyerts, bläck etc.
  • Välj olika färger
  • Få med logga, telefonnummer och webbadress i trycket

Tygpåsar

Andra uppskattade reklamprodukter som många företag köper in är tygpåsar – inte minst nu när miljön står så tydligt i fokus. Är kunden som tar emot påsen en miljömeteveten person kommer den garanterat synas i stadens alla matvaruaffärer men säkert på andra platser också. Fördelen med dessa påsar är att det finns bra utrymme för ett stort och synligt tryck – det kommer garanterat att dra blickar till sig.

Nyckelband

Även nyckelbanden är väldigt populära reklamprodukter som delas ut på mässor och andra företagsevent. Och vem behöver inte få bättre koll på sina nycklar egentligen? Nyckelbanden tas tacksamt emot, även från den som har en bred målgrupp med blandade åldrar.

USB-minnen

Lite dyrare i inköp men ofta uppskattat – USB-minnen är bra att ha ett lager av och passar bra att ge bort som en lite finare present. Trogna kunder eller samarbetspartners är sådana som den här produkten passar bra till.

Tips vid val av reklamprodukter

Pennor, tygpåsar och övriga ovan nämnda är sådant alla företag kan ha nytta av när det gäller spridning av varumärket. Vill man däremot köpa in ytterligare produkter finns en men väldigt viktig sak att tänka på. Det är att anpassa produkterna så gott det går efter målgruppen. Vilka är dom främsta kunderna och vad kan dom tänkas uppskatta? Se över utbudet hos olika leverantörer och fundera för att få ut så mycket som möjligt av produkterna.

Hive workspace i Göteborg

Hive workspace är framtidens mötesplatser och lokaler. Söker man en plats där företag från olika branscher och i varierad storlek kan samsas så är Hive workspace den ultimata lösningen. Hive workspace fungerar som ett kontorslandskap där idéer och tankar från många olika företag kan samsas och få stimulerande utbyte av varandra. Det behöver inte heller vara ett helt företag, kanske är det bara en viss avdelning, exempelvis säljavdelningen eller produktutvecklingsavdelningen, som behöver verka i en annan miljö än huvudkontoret och då är Hive workspace en ideal plats.

Hive Göteborg har nu funnits i fem år och har etablerat sig stort inom sitt marknadssegment där företaget riktat in sig på att erbjuda branschen kontorshotell och möten i en stimulerande och annorlunda miljö. Närheten till andra företag och integrationen i både fikarummet och i kontorslandskapet är något som kommer alla företag till gagn och som driver näringslivet framåt. I företagets lokaler finns idag en stor bredd från olika företag och verksamhetsområden däribland designers, investerare, konsulter, säljare, utvecklare, copywriters och marknadsförare för att nämna några.

Hive workspace är fullutrustat

För att en arbetsplats ska fungera på ett bra sätt krävs att även all övriga kontorstjänster fungerar smärtfritt. Självklart har Hive workspace säkerställt att alla kringtjänster ingår. Här kan hyresgästerna enkelt boka konferensrum, gå in i telefonrum för att ta samtal som kräver enskildhet, här finns kopiatorer, skrivare, mötesrum med stora skärmar och tavlor samt bra Wi-Fi, lunchrum och kaffe. Ingenting är utelämnat.

Dessutom blir alla företag som är hyresgäster hos Hive inbjudna till workshops och säljseminarier. Tanken med dessa seminarier och events är att de inte ska vara inriktade på en enskild bransch utan ge hyresgästerna mervärde inom flera branscher där alla ska kunna knyta nya kontakter och hitta potentiella affärer. Hive är idag uppbyggt som en community över hela landet. Det största kontorshotellet ligger i centrala Göteborg och sedan finns nyöppnade kontor även i Örebro och samarbetspartners med kontorshotell även i Borås, Stockholm och Malmö.

Fördelarna med en Hive workspace bortanför företagets huvudkontor

  • Integrera med andra företag
  • Knyta kontakter med potentiella affärspartners
  • Alla kringtjänster ingår
  • Hänga med i surret i näringslivet och snappa upp trender
  • Inbjudningar till mässor och events

Tjänsterna som finns att hitta hos en juristbyrå

Det kanske inte är så ofta man tänker på det men att man vid många tillfällen i livet kan behöva juridisk hjälp råder det egentligen inga tvivel om. Hos en juristbyrå kan man bland annat få allmän rådgivning, få hjälp att upprätta olika typer av avtal samt hitta lösningar som rör vårdnad av gemensamma barn.

Allmän rådgivning hos en juristbyrå

Livet är i ständig rörelse och varje individ kommer under sin livstid att gå igenom många förändringar. Man flyttar ihop och blir sambo, man gifter sig, man skaffar barn. Någon anhörig går bort, man väljer att separera och flytta isär. Kanske väljer man att investera stort i en fastighet eller funderar på att ge bort en större gåva. Alla dessa livshändelser kan ibland vara svåra att hantera helt på egen hand. När juridiska frågor eller bekymmer uppstår kan det vara nödvändigt att anlita en juristbyrå för att få rådgivning. Kanske har man ingen aning om vad som gäller när man bestämmer sig för att bli sambos, eller om man istället är på väg att flytta ifrån varandra.

Allmän rådgivning hos en juristbyrå gör att man får koll på det mest nödvändiga.

Upprättelse av avtal

En annan tjänst som många använder hos en juristbyrå är att upprätta olika typer av avtal. Många gånger är det nödvändigt att ha ett skriftligt sådant – åtminstone är det bra att ha det. Skulle man bli osams med den andra parten kan avtalet plockas fram. På så vis ser man svart på vitt vad det egentligen är som gäller.

Exempel på vanliga avtal

  • Köpeavtal
  • Hyresavtal
  • Samboavtal
  • Äktenskapsförord
  • Testamente
  • Olika typer av fullmakter

Frågor om vårdnad, boende och umgänge för gemensamma barn

Att separera när man har gemensamma barn är för dom flesta oerhört tufft. Det är inte ovanligt att föräldrar inte kommer överens om hur vårdnaden ska fördelas. Man har helt enkelt olika syn och åsikter kring vad som anses vara det bästa för barnet eller barnen, och då kan en juristbyrå fungera som en tredje part för att hitta en bra lösning.

I värsta fall går det så långt som till en vårdnadstvist och även då behöver båda föräldrarna ett juridiskt ombud. Det bästa är dock att tillsammans hitta en fungerande lösning, något som med hjälp från en jurist ofta lyckas.

Webbutbildning som passar alla

Webbutbildning är populärt av många olika anledningar. Sedan 20 år tillbaka har antalet som väljer att gå en webbutbildning ökat drastiskt och många vittnar om att det är en utbildningsform som ger goda resultat. Du som har en situation där du inte kan eller vill ta dig till en studieort med schemalagda lektioner bör kolla om det du vill studera finns tillgängligt via webbutbildning och sedan är det bara att köra igång!

Det finns webbutbildningar eller distansutbildningar av många olika slag. Du som är intresserad av att gå en webbutbildning kan börja i flera ändar. Antingen så tittar du på själva utbildningsformen. Du kan studera en webbutbildning via Universitet och högskola eller via folkhögskola. Du kan gå en webbutbildning som är en så kallad yrkesutbildning (YH) eller studera via Komvux. Du kan gå en webbutbildning som är ett helt program eller bara välja att ta enstaka kurser. Oavsett vad du har för mål med att läsa en webbutbildning så kommer du att hitta något som passar dig.

Webbutbildning – det moderna sättet att studera

Du kanske vill gå en yrkesutbildning och lära dig mer om hudvård? Eller varför inte historia? Det finns alla möjligheter att läsa det som du alltid drömt om när du letar efter en webbutbildning. När du går en webbutbildning slipper du anpassa dig efter ett schema eller ta dig till en studieort och får mer tid över till att faktiskt koncentrera dig på studierna. Många som har svårt att få livspusslet att gå ihop tycker att det är väldigt bra med webbutbildningar då man kan plugga när barnen lagt sig eller när det är några döda timmar på jobbet. Personer som bor eller arbetar utomlands går gärna webbutbildningar för att kunna ta del av det högkvalitativa och kostnadsfria svenska utbildningssystemet. Anledningarna till att man vill eller behöver gå en webbutbildning kan vara många. Sedan början av detta årtusende har webbutbildningar blivit allt mer populära. I början av 2000-talet så studerade ungefär en tiondel av alla studenter på distans till at stiga till över en tredjedel bara ett tiotal år senare.

Engsholm slott för konferensen

Det finns inte mycket som har en sådan lugnande effekt på en som att vara nära eller ute i naturen och andas frisk luft. Att använda sig av denna lugnande effekt, samtidigt som man njuter av skvalpande vågor, en öppen spis och långa promenader i skogen, kan vara en en bra idé under arbetskonferensen så väl som vid ett bröllop eller en romantisk helg för två. Engsholms slott erbjuder fantastiskt vackra naturmiljöer att drömma sig bort i, mysiga rum att ta det lugnt i och smarta lokaler som manar till produktiva samtal under konferensen.

Konferens vid havet

Många väljer att hålla sin konferens vid Engsholms slott just på grund av närheten till havet. Den vackra miljön omkring erbjuder en mängd olika aktiviteter som kan utgöra välbehövliga pauser och avbrott från produktiva samtal, möten och workshops. Man kan till exempel hålla sin konferens i den så kallade strandateljén. Precis som namnet avslöjar, så ligger denna byggnad precis vid strandkanten och lite avskiljt från slottet. Det månformade trähuset är till och med byggt ute på pålar i vattnet, vilket gör att man kan njuta av ljudet av vågorna när man arbetar. Vilken lyx! Stranateljén kan ta emot sällskap på uppemot 20 personer och med ett trädäck, vedeldad bastu och grillmöjligheter har denna lokal allt man kan behöva för en lyckad konferens.

Fest och bröllop

Många som har gift sig vid Engsholms slott vittnar om en magisk upplevelse. Om man har Engsholms slott för ett event så som ett bröllop eller en bal så har man full tillgång och ensamrätt till slottet, slottsparken och bryggorna samt till hotellbyggnaderna. För ett bröllop så kan slottet ta emot uppemot 85 stycken gäster. När det gäller den faktiskt vigseln, så kan man välja att säga ja i en av områdets kyrkor men också på Engsholms slotts bryggor, borggård eller terrass. Maten som lagas med kärlek och omsorg behöver man inte oroa sig. När man väljer Engsholms slott för sitt bröllop kan man lita sig tillbaka och bara njuta av en magisk helg!

En romantisk helg

Ibland är Engsholms slott öppet för mindre, privata sällskap. Varför inte unna sig en helg iväg från storstad och stress och njuta av bastubad, utsökt mat och lugn och ro? Besök deras hemsida för vidare info om Engsholm slott.

Vaccination på företag

Allt fler företag väljer att inkludera vaccination på företag i sina anställas förmåner. Dessa vaccinationer gäller framför allt mot TBE, influensa och lunginflammation.

Fördelar med företagsvaccination

Den största fördelen med att, som företag och arbetsgivare, inkludera och erbjuda sina anställda vaccinering mot dessa relativt vanliga sjukdomar är att det minskar sjukfrånvaron på arbetsplatsen. På så sätt sparar man in både pengar och arbetstid och den anställde mår såklart också bättre med färre sjukdagar. Vaccinering som förmån för arbetstagare är dessutom avdragsgill och det är helt enkelt klart ekonomiskt fördelaktigt, ur flera synvinklar, att erbjuda sin personal vaccinering.

Man sparar också in dyrbar arbetstid genom att beställa vaccinering till själva arbetsplatsen, eftersom att de anställda inte behöver lägga någon tid på transport till och från vaccinationskliniken. Om vaccineringen erbjuds på arbetsplatsen finns det dessutom få skäl till att stå över vaccinationen och arbetsgivaren ser på så sätt till så att det faktiskt blir gjort. Om man bor i en riskzon, till exempel för TBE, kan det vara otroligt viktigt att se till så att man vaccinerar sig eftersom att den sjukdomen kan ge mycket allvarliga konsekvenser om man blir smittad.

Hur går företagsvaccinationen till?

När arbetsgivaren bestämt sig för att erbjuda vaccinering till sina anställda är steg ett att bestämma en tid för vaccinationspersonalen att komma ut till arbetsplatsen. Om det inte finns en lämplig lokal där vaccinationen kan äga rum så kan fästingburen komma ut till arbetsplatsen. För att detta ska ske så krävs det att det finns en grupp på minst 15 personer som ska vaccinera sig. Detta kan inkludera anställda så hälsominister anhöriga till anställda. Innan en blir vaccinerad så ska man fylla i en hälsodeklaration samt förse vaccinationspersonalen med sina personuppgifter. Varje enskilds vaccinationsbehov utreds och bestäms sedan individuellt. Om en patient snart ska ut och resa så kan det vara lämpligt att passa på att även vaccinera sig mot resesjukdomar, som till exempel Hepatit A och B, gula febern, kolera eller japansk encefalit. Efter varje patient journalförs vilka vaccinationer som givits till varje person.

Priserna för de olika vaccinationerna varierar. Vaccination mot influensa kostar 250kr, mot lunginflammation mellan 400kr och 750kr och TBE 350kr. Vaccinationer för barn kostar ofta lite mindre.