Hur du väljer rätt speltips

Hur du väljer rätt speltips

I de flesta fall börjar betting med att man är intresserad av en viss sport och man anser sig ha bra koll på hur dynamiken i sporten fungerar. Detta leder till ett visst kunskapsövertag så man kan bedöma om ett odds är rätt-eller felprissatt, men i många fall har man inte kunskapen nog, då kan speltips fungera. Speltips är tips som vissa personer ger ut till allmänheten eller privat när hen anser att det finns värde i oddset. Med värde menas att det är felprissatt och det kan utnyttjas för att tjäna pengar.

Självklart finns det många människor som ger ut speltips och det kan vara svårt att bedöma vilka som är bra eller dåliga. En person som har rätt 100% av gångerna och inte visar det genom bild eller dylikt är inte att lita på. Men det finns även människor som är väldigt transparenta i vilka bets de lägger och vad summan är, dessa är att ta efter.

Som tidigare nämnt så ska speltips bygga på en viss kunskap i om ett odds är felprissatt eller inte. Som människa går det inte att ha koll på alla sporter som finns där ute, men att ha bra koll på tre-fyra sporter kommer man långt på. För de som inte orkar eller har tid att sätta sig in i detalj i alla sporter så kan speltips fungera som ett kraftfullt verktyg för att bli lönsam i sin betting. Speltips finns i de flesta sociala medier men också hemsidor, till exempel denna hemsidan. Tänk på att se till att utgivaren av speltipsen är transparant med sina resultat innan du tar rygg på dem.

Peugeot privatleasing i Örebro

Peugeot har blivit ett populärt märke inom leasing av bilar både för företag och privatpersoner. Hos privatpersoner är det ofta de lite mindre bilarna som lockar medans hos familjer lockar större bilar som SUV. Hur fungerar egentligen privatleasing? Enkelt förklarat kan privatleasing beskrivas som en långtidshyra på en bil. På det sättet är det alltid bilåterförsäljaren som äger bilen när leasingperioden är slut. Det här innebär att du aldrig behöver oroa dig över försäljningsvärdet på bilen. Både värdeminskning, servicekostnader och försäljning kan ta en hel del tid och pengar.

Privatleasing av ny Peugeot

Vad ska man tänka på vid privatleasing? Det är viktigt att fundera innan du tecknar avtalet på bilen, hur många mil du uppskattar att den kommer köras. Om du kör fler mil än vad som står i avtalet kan en onödig dyr kostnad för extra mil tillkomma. En annan faktor att tänka på i förväg är avtalslängden på leasing. Vanligtvis är det 36 månader och ett tips är då att försöka tänka sig tre år in i framtiden. Hur kan livet se ut då? Ser behoven för bilen likadan ut? Bilmodell och extra funktioner kan vara bra punkter att tänka på.

Det finns både för- och nackdelar med privatleasing och under år 2016 ökade antalet leasade bilar med hela 80 % jämfört med det tidigare året. Allt fler privatpersoner väljer att leasa en bil istället för att dras med finansiering, restvärde och försäkring på egen hand. Vid Peugeot privatleasing är det inte du som äger bilen, därför behöver du inte heller ansvara över service och skattekostnader. Det finns dock alltid premisser i avtalen om hur bilen får användas. Det är därför viktigt att alltid läsa igenom avtalet att du förstår vad det innebär. Det gäller att man vet vad normal slitage bland annat omfattas av. Andra fördelar med Peugeot privatleasing i Örebro är att oro som vad händer om bilen går sönder? Eller vad kommer den egentligen vara värd när det är dags för en ny? Några nackdelar finns det dock även med privatleasing och en av dessa är att avtalsperioden ofta är 36 månader. Om man har ett instabilt arbete eller har snabbt växande inkomstmöjligheter kanske det inte är någon bra idé att leasa en bil vid detta tillfälle.

Ökad trygghet med överfallslarm

Ökad trygghet med överfallslarm

Oavsett om man är ute och rör sig i miljöer som känns otrygga eller om man befinner sig på sin arbetsplats, till exempel i en butik, kan det vara skönt att veta att man kan larma om man blir utsatt för brott. Vissa platser är mer utsatt än andra, och vissa tider på dygnet kan kännas otryggare än normalt. Som privatperson kan men enkelt bära med sig ett högljutt larm och äger man en butik bör man överväga att installera ett larm för sina anställdas säkerhet, om det inte reda finns ett.

För dig som privatperson

Det finns många typer av överfallslarm man kan använda sig av som privatperson. Ofta är dom väldigt små och går bra att ha med sig till exempel i handväskan men är ändå väldigt effektiva. Det ger en ökad trygghet för den som vandrar hem ensam genom natten och kanske till och med helt avgörande för att man ska våga göra det. Skulle man bli överfallen eller hotad ger larmen ifrån sig ett otroligt högt ljud, och lyckas man inte skrämma bort förövaren så har man förmodligen väckt någons uppmärksamhet och kan på så vis få hjälp.

Överfallslarm i butik

Vissa typer av butiker är mer utsatta för rånförsök och andra brott än andra, och det kan vara en otrolig trygghet för den som jobbar om det finns ett överfallslarm. Om man jobbar ensam sena kvällar eller nätter, hanterar kontanter eller andra värdesaker kan det rent av vara nödvändigt för den egna säkerheten att det finns ett. Det man ska tänka på när man installerar ett överfallslarm i en butik är att det ska sitta lättillgängligt, förslagsvis så nära kassan som möjligt, så att man på ett smidigt sätt kan larma om man skulle bli utsatt för till exempel ett rånförsök.

Skrämmer förövaren

Har man möjlighet att larma på något sätt är det en stor chans att man på egen hand lyckas skrämma bort den person som utför brottet. Mer avancerade överfallslarm som installeras i affärer och på andra utsatta arbetsplatser går att koppla till larmcentral så att hjälp snabbt kan komma till platsen. Står man däremot helt ensam, utan möjligheter att larma, är risken stor att brottet inte stoppas i tid och ännu värre saker kan hända.

Flytta Piano i Göteborg

Vid flytt av bohag såväl som kontor finns det pjäser vilka inte låter flytta på sig. Det kan gälla pianon med gjutjärnsstomme eller ett kassaskåp av tyngre sort. Oavsett vad man har för behov kan det finnas en poäng med att ta in en flyttfirma för hanteringen. Det finns gott om exempel på tillfällen då privatpersoner flyttar ett skolpiano med framgång. Det är dock sällan fråga om en hel flygel eller en tung möbel som skall ner flera våningar utan att skadas. Vid en pianoflytt behövs vanligtvis även bärremmar för att man skall få rätt belastning. Dessa kan hyras av flyttföretag såväl som i musikaffärer vilka ofta har detta vid transport av instrument. När en pianoflytt utförs är greppstyrka inte det man vill stå och falla med någon dag i veckan. Vidare får man då ofta lyfta med ryggen istället för benen vilket föranlett en uppsjö ryggskott.

Proffs inom pianoflytt i Göteborg

Som i alla större städer finns ett stort behov av proffs inom flytt. Oavsett om man skall flytta till en ny bostad eller hantera en industriflytt, är en flyttfirma i Göteborg värd att ta in. De vet hur man skall gå till väga för att ingenting skall gå sönder längs vägen, och har dessutom all erfarenhet och muskelstyrka som krävs för ett bra resultat. Oavsett vem som utför pianoflytten är det viktigt att ingen kommer till skada. Bär man nedför en rad trappor kan det finnas stora risker involverade. Här kan rätt kompetens visa sig avgörande.

För den som inte har vana av att använda bärsele kan det vara svårt att hitta rätt. Ofta lyfter man på tok för högt vilket ökar riskerna väsentligt. Det är ofta bäst att lyfta så mycket man behöver och inte mer. Varje gång man skall lyfta eller ställa ner föremålet, riskerar man att överbelasta fel delar av ben och rygg. Ett dåligt lyft kan innebära att man inte kan fortsätta med flytten och inte heller spela på lång tid. Har man ett piano som är värdefullt kan man med fördel täcka in det med täcken eller filtar. Det är inte ovanligt med skador i lack efter remmar. Någonting man får vara med på är dock att man behöver stämma pianot igen strax efter flytten. Både luftfuktighet och hantering påverkar radikalt hur pianot låter.

Även här gäller proffs för att nå vad man söker. För hjälp med pianoflytt i Göteborg rekommenderar vi Almedals flyttexpress.

Vad kostar det att låta en elfirma byta vägguttag?

Att byta ett ojordat vägguttag (högst 16 ampere) är något som man får göra själv. Dock är det inget man bör göra, om man inte är helt säker på hur det går till. Därför är det mycket vanligt att man anlitar en elektriker som kan göra jobbet. Men vad kostar det egentligen? Det finns inget rakt svar på det – utan det beror helt enkelt på. Här går vi igenom hur priset sätts, för exakta priser gäller som vanligt att be om offert från elektriker vilket man enkelt gör från hemsidor. Se till exempel elektrikerstockholm.nu.

ROT-avdraget

Om du ska byta vägguttag i din bostad (eller ditt fritidshus) så kan du använda ROT-avdraget. Det här innebär att 30 procent av arbetskostnaden kvittas mot skatt som du tidigare har betalat in under året.

För att få nyttja ROT-avdraget så behöver du bland annat…:

  • … ha fyllt 18 år.
  • … ha betalat in skatt så att det finns något att dra av ifrån.
  • … vara privatperson. Om det görs för företaget så har du inte rätt att nyttja avdraget.

Geografin

Visserligen en lite mindre faktor, men ändå något som kan påverka. I landets storstäder, och då i synnerhet Stockholm, tenderar hantverkarna att ha lite högre timpriser. Att byta vägguttag kan ta ungefär en halvtimme – timme, beroende på omständigheterna. Titta på vad elektrikerna i din stad har för timpriser.

Tid

Att byta vägguttag är snabbt gjort för en erfaren elektriker. Samtidigt kan det finnas vissa saker som gör att arbetet drar ut på tiden. Om du begär in flera offerter och jämför dem lär du få en god bild av hur lång tid de olika elfirmorna uppskattar att det kommer att ta.

Din efterforskning

Om du bara begär in offert från en elektriker, som du inte har anlitat förut, finns risken att du betalar lite över marknadspriset. En del firmor har lite högre timkostnader av olika skäl, men för att byta vägguttag krävs ingen direkt spetskompets utöver det vanliga.

Se till att ta in flera offerter och jämför dem ordentligt. Du ser då tydligt om någon är lite dyrare, eller lite billigare, än andra. Väg också in vad recensionerna om firmorna säger. Titta på sociala meder och på plattformar som är ägnade just för att samla omdömen om tjänster.

Offertgrund vid snabba behov

Det är lika bra att vi fastslår detta direkt: dina möjligheter att låna pengar utan inkomst är i verkligheten ganska små, och detta av goda skäl. Men faktum är att det finns hopp om lån även om du skulle sakna en fast inkomst. Tillåt oss att berätta mer om detta.

För att besvara frågan “Kan man låna pengar utan inkomst?”, är alltså svaret ja. Det är inte stört omöjligt att beviljas ett lån bara för att man saknar en anställning, eller av någon anledning inte har en fast inkomst att visa upp för långivaren. Genom att sända potentiella långivare de rätta signalerna kan du trots allt få ett lån med vettiga villkor.

Därför kan man vilja låna pengar utan inkomst

Till att börja med bör du inte drabbas av panik. Anledningarna till att människor ansöker om lån varierar av förklarliga skäl, men de bottnar ofta i samma fenomen: dåliga saker drabbar även bra människor. Om du anser att denna beskrivning stämmer in på dig, kan det vara så att du till exempel har fått en oförutsedd utgift som slagit ner likt en blixt från klar himmel och omkullkastat hela din privatekonomi. Om så är fallet, kan det kännas betryggande att få veta att det faktiskt är möjligt att låna pengar utan inkomst. När du är i behov av pengar kan ett alternativ vara att ansöka om ett traditionellt banklån, medan en annan möjlig väg är att ta ett så kallat sms-lån. Oavsett vilket av dessa bägge alternativ du väljer, är det generellt sett enklare att ansöka om ett lån på nätet än på ett fysiskt kontor hos en långivare. Du kan dessutom göra din ansökan utanför kontorstid och ändå få svar inom exempelvis 24 timmar.

Värt att notera är dock att du inte kan låna pengar utan inkomst hur som helst – den långivare som du beslutar dig för att vända dig till kommer ändå att ha en kravlista. Du behöver med andra ord uppfylla ett antal kriterier för att beviljas lånet. Vilka dessa kriterier är kommer vi dock inte att gå in på här.

Jobba med Facebook för att skapa auktoritet (och fler kunder)

Jobba med Facebook för att skapa auktoritet (och fler kunder)

Det finns flera vägar att använda Facebook på för att marknadsföra sitt företag. Det går bland annat att köpa annonser och sponsrade inlägg eller skapa auktoritet genom att bli ”proffs” inom sin bransch. Vilken väg som är bäst beror delvis på vilken bransch man är verksam inom.

Nästan alla företag är idag beroende av digital marknadsföring på ett eller annat sätt. En väg är att marknadsföra sig via Facebook. Reklam visas då till relevant målgrupp och kan skapa en hel del försäljning. Men det krävs då att inköp kan ske via mobilen då de flesta använder Facebook via mobilen. Dessutom är det en fördel om det är saker som kan köpas spontant. Det är ju få som sitter på Facebook och sedan klickar på en annons och köper en bil…

Skapa trovärdighet genom Facebook

Fördelen med annonser är att de ger effekt snabbt efter de aktiverats och att en tydlig kostnad kan knytas till försäljningen. Men långsiktigt är det ännu viktigare att jobba med auktoritet – trovärdighet. Ett exempel är flera banker som idag möter kunderna via Facebooks chatfunktion (enbart på allmänna frågor) och butiker som snabbt svarar på frågor och via deras Facebookprofil. Detta kan även appliceras inom tjänstesektorn med ett exempel:

En elektriker som är verksam i Linköping skapar ett företagskonto på Facebook för att där marknadsföra sina tjänster. Det första han nu gör är att skapa en tydlig header-bild som påvisar i vilken stad som tjänsterna erbjuds. De som kommer till företagets Facebook-profil ska direkt se att tjänsterna finns tillgängliga i Linköping. Det bör även tydligt finnas kontaktuppgifter så som mail, telefon och hemsida.

Vad ska läggas i flödet? Glöm reklambudskap! Det drar inte många likes, delningar eller kunder. Då är det bättre att som elektriker lägga upp tips och bilder kring arbetet som utförs. Varför inte ha en frågestund en gång per vecka då någon anställd sitter och besvarar frågor direkt i messenger eller i flödet.

Personer över hela landet kan kontakta elektrikern under denna tid för att få svar på frågor vilket skapar auktoritet i kundens ögon. Skulle sedan en person i Linköping behöva en elektriker ökar chansen att just denna bli anlitad. Inte för att man bäst, billigast eller snabbast – utan för att man anses kunna sin sak bra.

(Självklart kan annan ort än Linköping och annan bransch än elektriker appliceras på samma sätt)

Dryckesautomater och restaurangvatten

Att få i sig tillräckligt med vätska under en dag är viktigt, till och med livsnödvändigt. Oavsett om du äger ett företag eller en restaurang kanske du har detta behov för att kunna tillfredsställa dina anställda och kunder/gäster.

Dryckesautomater och restaurangvatten för era specifika behov

Idag är det många olika företag, myndigheter och andra serviceinstanser som erbjuder både personal och kanske kunder, olika typer av drycker. Det finns olika typer av dryckesautomater och restaurangvatten för att passa just ert företag. Att placera en dryckesautomat med kalla och goda drycker som till exempel olika kolsyrade drycker och juicer, är en trevlig tjänst för anställda och kunder. Det kan också till exempel öka trivseln på arbetet och även öka effektiviteten när anställda har tillgång till kylda drycker på arbetet varje dag.

Eftersom dryckesautomater kan innehålla flera olika typer av drycker, finns det också flera olika modeller. Läsk, juice, kolsyrat och stilla vatten, smoothies, energidrycker och andra typer av kylda drycker brukar återfinnas i dessa automater.

Vattenlösningar med restaurangvatten till er restaurang

Det finns många som menar att det inom restaurangvärlden har påbörjats en förändring. Från att ha erbjudit sina gäster buteljerat mineralvatten i plastflaskor, har det nu mer och mer börjat bli så att restauranger istället erbjuder eget vatten. Vissa företag som erbjuder restaurangvatten erbjuder också eleganta och tåliga vattenkaraffer att ha på bordet. Det ser mycket snyggare och känns mer exklusivt för gästerna att gå till en restaurang med eget, gott och kallt vatten i en tjusig karaff som ställs fram av servitören. Att erbjuda gästerna ett eget kallt restaurangvatten, bidrar även till en ökad lönsamhet för restaurangen men också en mindre påverkan på miljön.

Dryckesautomater och restaurangvatten påminner i mångt och mycket om varandra: Det restaurangvatten som erbjuds av olika leverantörer är system eller en maskin som renar, filtrerar, kyler och även kolsyrar vid behov vattnet som redan finns i restaurangen. Det kopplas alltså direkt till er vattenledning och vattnet lämnar sedan genom en tappkran, vilket även sparar fysiskt utrymme. Att lagerhålla stora volymer av vatten, både innan och efter de har använts, kräver stort utrymme. Systemet installeras under till exempel en bardisk eller i ett skåp, och kräver därmed knappt inget utrymme alls.

Hur ombildning till bostadsrätt sker

Något som man ibland talar om, men som kanske få känner till vad det egentligen innebär, är ombildning av bostadsrätter. Ombildning till bostadsrätter är förhållandevis vanligt och även ganska populärt eftersom man kan tjäna en hel del pengar på det.

Vad innebär ombildning till bostadsrätt?

När man talar om ombildning till en bostadsrätt är det hyresrätter som avses. Det spelar ingen roll vilken typ av hyresrätt det gäller. Det kan till exempel handla om vanliga lägenheter eller större radhus, men som sagt, det spelar ingen roll. Dessa hyresrätter gör man sedan om till bostadsrätter som de tidigare hyresgästerna har möjlighet att köpa. För att en ombildning av hyresrätter till bostadsrätter ska kunna bli av, måste två tredjedelar av de hyresgäster som är folkbokförda på adressen/fastigheten. Om det inte blir så är tyvärr möjligheten till ombildningen inte längre aktuell.

Hur går ombildning till bostadsrätt till?

Det kanske är så att du äger en fastighet där du har hyrt ut lägenheter till människor. Och det kan ju även bli så att du av någon anledning inte längre vill eller kan sköta om fastigheten och dess hyresgäster. Då kan hyresgästerna gå samman och på den vägen förhoppningsvis kunna köpa loss hela fastigheten från dig. För dig som hyresgäst gäller det som sagt att två tredjedelar av de folkbokförda hyresgästerna är med på ombildningen. Därför krävs ett informationsmöte där frågor och funderingar dryftas. Nästa steg, förutsatt att det antal som krävs är med på det, är att bilda en bostadsrättsförening och registrerar denna hos Bolagsverket. Sedan skickar man en så kallad intresseanmälan till Lantmäteriet.

Fastigheten ska därefter besiktigas och sedan kommer fastighetsägaren med eventuellt ett erbjudande och givetvis priset på fastigheten. Bostadsrättsföreningens styrelse måste därefter ta fram en ekonomisk plan och förhandla lånevillkor. När detta är klart ska en köpstämma ske där alla medlemmar i bostadsrättsföreningen får rösta om erbjudandet ska antas eller inte. Om medlemmarna i bostadsrättsföreningen säger ja till fastighetsägarens erbjudande och de lånevillkor som ställs från respektive bank, sker betalning av insatser till bostadsrättsföreningen som sedan erhåller köpehandlingar samt försäljningssumman till fastighetsägaren. Man ska sedan skriva ett upplåtelseavtal mellan bostadsrättsföreningen och medlemmarna. När tillträdet sker är ombildningen även avslutad på ett formellt sätt.

Förkortningar inom LEI

LEI-kod är den kod som identifierar en juridisk person vid värdepappershandel. Förkortningen står för Legal Entity Identifier. LEI-kod består av 20 tecken vilka både identifierar vilken LOU som gett ut koden samt vilken juridisk person som är kopplad till koden.

Varje år behöver LEI-koder förnyas. Däremot går det att köpa flerårsavtal vilket innebär att LOU genomför dessa uppdateringar en gång per år under denna tid.

En LEI-kod är strikt knuten till en specifik juridisk person. Det går därmed inte att byta kod eller avaktivera den så att den inte längre finns med i registret. Däremot går det att välja att inte förnya sin kod vilket innebär att värdepappershandel inte får ske. Så fort man väljer att återigen betala för sin LEI-kod kommer exakt samma kod användas som tidigare.

LEI-kod infördes för att skapa en bättre överblick på den globala finansmarknaden och spåra transaktioner mellan olika aktörer. Detta har redan använts under ett flertal år inom vissa andra marknaden men har breddats till att gälla fler marknaden och aktörer.

LOU

LOU står för ”Local operative unit” som på svenska blir lokal operativ enhet. En LOU är därmed en enskild organisation som har rätten att ge ut LEI-koder samt förnya dessa. De jobbar mot registreringsagenter som genomför ansökningarna till dessa koder. På GLEIF.org går det att se en komplett lista på alla giltiga LOU. Det är därmed enbart dessa som har rätten att genomföra denna service.

GLEIF

GLEIF är den internationella organisation som har huvudansvaret över administration och övervakning på LEI-koder. De har även ansvaret att kontrollera de utgivare som finns. Dess huvudkontor är beläget i Schweiz och mer information om GLEF kan hittas på Gleif.com.

Mer fakta:

Mer fakta kring LEI kan hittas på Bolagsverkets hemsida. Ett stort antal frågor och svar hittas även på Finansinspektionens webbplats, du hittar även en hel del intressant genom att klicka vidare här. Företag som erbjuder handel med värdepapper är generellt även mycket insatta i vad som krävs gällande LEI-koder och vad man som företag bör tänka på. Kontakta den bank eller det företag där värdepappershandeln sker idag och fråga om osäkerhet finns kring koderna. Det finns även ett flertal LOU i Sverige som kan ge svar på allmänna frågor inom ämnet.