Outsourcing har potentiellt många fördelar, bara omständigheterna är rätt. Tjänster som kundhantering eller administration av andra slag kan i många fall köpas av en extern aktör till mycket låga kostnader. Åtminstone är kostnaderna lägre, än om man skulle göra det här internt. Med rätt förutsättningar kan man spara mycket på outsourcing, men det finns också en del fallgropar man bör undvika.
Fördelar med outsourcing
- Ger tid och energi över till annat. En stor fördel med outsourcing, är att det ger en tid att fokusera på det man gör bäst. Dyrbar tid kan annars gå till att starta upp en ny del i verksamheten som egentligen har väldigt lite med företagets kärnidé att göra.
- Lägre omkostnader. Det här är det främsta skälet till att många företag börjar med outsourcing. Genom att anlita tjänster av företag utomlands, kan man göra det till en kostnad som är lägre än i Sverige. Detta på grund av att lönerna i Sverige är höga sett ur ett internationellt perspektiv.
- Bättre resultat. Med lägre omkostnader finns givetvis rum för bättre ekonomiska resultat. I och med att det även frigör tid för anställda som behöver arbeta med administrativa uppgifter, som inte har med deras kompetens att göra egentligen, kan företaget förhoppningsvis utvecklas i en snabbare takt.
Nackdelar med outsourcing
- Mindre kontroll. Outsourcing innebär att man låter en annan aktör sköta en viss del av verksamheten. Det här innebär mindre kontroll över verksamhetsgrenen i fråga – vilket kan vara bra under rätt förutsättningar – men som också bäddar för en del fallgropar om aktören man outsourcar till inte är seriös.
- Kvalitet. Det här hör ihop med punkten ovan. Gör man sin research och hittar en aktör som verkligen är seriös, är risken för bristande kvalitet givetvis låg. Att hitta detta är dock inte alltid lika lätt gjort som det är sagt. Här krävs noga efterforskningar innan ett samarbete påbörjas.
- Färre fördelar än förväntat. Att outsourca en gren av verksamheten kan innebära stora förändringar – förhoppningsvis till det positiva. Om inga, eller till och med negativa förändringar, märks kan det vara slösad tid. Kanske har du redan hunnit omorganisera personalen och behöver göra detta på nytt. Nyckeln är att göra noga efterforskningar på aktören man planerar att outsourca till.