Det finns flera vägar att använda Facebook på för att marknadsföra sitt företag. Det går bland annat att köpa annonser och sponsrade inlägg eller skapa auktoritet genom att bli ”proffs” inom sin bransch. Vilken väg som är bäst beror delvis på vilken bransch man är verksam inom.
Nästan alla företag är idag beroende av digital marknadsföring på ett eller annat sätt. En väg är att marknadsföra sig via Facebook. Reklam visas då till relevant målgrupp och kan skapa en hel del försäljning. Men det krävs då att inköp kan ske via mobilen då de flesta använder Facebook via mobilen. Dessutom är det en fördel om det är saker som kan köpas spontant. Det är ju få som sitter på Facebook och sedan klickar på en annons och köper en bil…
Skapa trovärdighet genom Facebook
Fördelen med annonser är att de ger effekt snabbt efter de aktiverats och att en tydlig kostnad kan knytas till försäljningen. Men långsiktigt är det ännu viktigare att jobba med auktoritet – trovärdighet. Ett exempel är flera banker som idag möter kunderna via Facebooks chatfunktion (enbart på allmänna frågor) och butiker som snabbt svarar på frågor och via deras Facebookprofil. Detta kan även appliceras inom tjänstesektorn med ett exempel:
En elektriker som är verksam i Linköping skapar ett företagskonto på Facebook för att där marknadsföra sina tjänster. Det första han nu gör är att skapa en tydlig header-bild som påvisar i vilken stad som tjänsterna erbjuds. De som kommer till företagets Facebook-profil ska direkt se att tjänsterna finns tillgängliga i Linköping. Det bör även tydligt finnas kontaktuppgifter så som mail, telefon och hemsida.
Vad ska läggas i flödet? Glöm reklambudskap! Det drar inte många likes, delningar eller kunder. Då är det bättre att som elektriker lägga upp tips och bilder kring arbetet som utförs. Varför inte ha en frågestund en gång per vecka då någon anställd sitter och besvarar frågor direkt i messenger eller i flödet.
Personer över hela landet kan kontakta elektrikern under denna tid för att få svar på frågor vilket skapar auktoritet i kundens ögon. Skulle sedan en person i Linköping behöva en elektriker ökar chansen att just denna bli anlitad. Inte för att man bäst, billigast eller snabbast – utan för att man anses kunna sin sak bra.
(Självklart kan annan ort än Linköping och annan bransch än elektriker appliceras på samma sätt)