Företag över hela världen samarbetar med inflytelserika personer för att marknadsföra sina produkter och tjänster till en bredare publik. Det är här som fenomenet influencer kommer in i bilden. Det finns flera olika sorters sådana personer och företag av olika slag vill gärna samarbeta med de som har en lojal följarskara. Det är såklart också en fördel om de har många följare och kanske även en unik röst på sociala medier.
Men vad gör de egentligen och hur tjänar de sina pengar? Fortsätt att läsa så ska vi förklara exakt hur det ligger till!
Detta gör en influencer för att tjäna sina pengar
Begreppet influencer syftar alltså till att beskriva en person online som kan påverka sina följare. Detta genom att påverka deras köpbeslut och det gör dem med hjälp av sitt rykte och sin trovärdighet. Ofta rör det sig om personer som är inflytelserika på till exempel sociala medier men det kan även röra sig om bloggare eller dylikt.
De använder sin närvaro på nätet för att samarbeta med de företag som tillverkar eller säljer produkter eller tjänster som de gillar. Det kan till exempel vara varumärken som de själva använder. Sedan marknadsför de dessa varor eller tjänster i utbyte mot pengar eller att de själva mottar varorna respektive tjänsterna. Detta samarbete är därmed fördelaktigt för bägge parter – influerarna får bygga sina personliga varumärken och driver samtidigt försäljning å företagets vägnar.
Olika sorters influencers
Det finns flera olika sorters influerare. En influencer kan till exempel vara en:
- Kändis
Kändisar har under många års tid bidragit till att marknadsföra olika företags produkter och tjänster. Detta kan de till exempel göra på tv, i tidningar eller i sina egna sociala medier. - Branschledare
En branschledare är en person som anses vara expert inom sitt område. Tack vare sin stora kunskap och respekt kan de påverka en större målgrupp och dess köpbeslut. De produkter eller tjänster som dessa förespråkar blir därmed attraktiva för deras målgrupp. - Innehållsskapare
Innehållsskapare kan till exempel vara bloggare, vloggare, poddare och liknande. Även dessa personer är inflytelserika på nätet och kan nå ut till en bredare massa med sina budskap.