Att hitta lokaler som passar det egna företaget är inte helt enkelt. Många företag hittar bra ytor att arbeta i- och från och stannar i dessa genom en längre tid. Bra lokaler växer inte på träd och det finns dessutom några parametrar att ta ställning till.
- Kostnaden
Kostnaden är en typisk sådan parameter. Hur mycket ska man betala för lediga lokaler och hur pass mycket kan man som relativt ny företagare lägga på hyra? I många fall kan man komma billigare undan genom att välja exempelvis kontorshotell snarare än att hyra regelrätta kontorslokaler. Är man ett relativt nystartat företag så kan man dessutom knyta en del viktiga kontakter med andra företag genom en sådan lösning. Det är värt att tänka på. Kostnaden är helt klart avgörande utifrån läge. Ett centralt kontor i Huddinge kommer självklart kosta mer än ett kontor strax utanför Ö-vik.
Hur ligger lokalerna till?
En annan fråga rör närheten till potentiella kunder, affärspartners och exempelvis leverantörer. Ser man till specifika branscher så kan man med fördel ligga en bit utanför stadskärnan och ändå skapa fina affärsmöjligheter. I andra branscher så är det betydligt svårare.
Ska man ge ett exempel på detta så kanske en investmentbank får svårt att skapa trovärdighet om den söker sig till lediga lokaler i Huddinge snarare än i Stockholms innerstad. Helt av den anledningen att alla konkurrenter och alla kunder finns inne i city. Kort sagt: vilken bransch man tillhör är också avgörande för var man ska söka sig.
Andra avgörande frågor innan ni bestämmer er
Läge och hyra är viktiga frågor vid sökande av rätt lokaler. Men det finns fler saker som kan vara avgörande. Man ska alltid utgå dels från den egna verksamheten och även också från en potentiell tillväxt. Klarar lokalerna av att företaget växer, finns det svängrum för expandering och finns möjlighet att hyra fler lokaler/ytor/rum i anslutning? Detta bör man titta lite närmare på. Även här kan Huddinge tas som exempel då det generellt är lättare att växa utanför stadskärnan än mitt i den.
En annan viktig fråga gäller miljön och er egen trivsel. Ni ska arbeta dagligen i de lokaler ni slutligen hittar – det kan dessutom handla om att ni gör det i flera år. Se till att lokalerna i fråga verkligen känns trivsamma och funktionella utifrån den verksamhet ni bedriver. Trivs man på arbetsplatsen och i arbetsmiljön så ger det mersmak och bränsle till hela verksamheten.
En sista sak som ni bör ha i åtanke innan ni bestämmer er: kolla alltid upp hur pass långt hyreskontraktet sträcker sig. I normala fall handlar det om tre år. Går det att förhandla?